Hoofd Sponsors

Please wait while JT SlideShow is loading images...
Beschermheer A.van MierloBeschermvrouw N.GehlenRabobank Westelijke Mijnstreek
Instrumenten kennis
Blaastechnieken  E-mailadres

Ademhaling techniek 

Circulaire ademhaling is een ademhalingstechniek waarbij op een blaasinstrument een continue toon verkregen kan worden.  

circulaire ademhaling techniek

De eerste stap van de techniek is dat de mondholte met zo veel mogelijk lucht gevuld wordt door de wangen op te blazen. Vervolgens wordt de keel afgesloten met het achterste van de tong, en dan wordt tegelijk door de neus ingeademd en wordt de lucht uit de mondholte met de wangspieren door het instrument naar buiten gedrukt. Op die manier ontstaat een continu geluid, zonder ademhalingspauzes.

De techniek is in allerlei streken uitgevonden. Ze wordt gebruikt door traditionele bespelers van de didgeridoo in Australië, door spelers van hobo-achtige instrumenten in India en West-Afrika, enzovoort. In het westen is de techniek door spelers in de jazz weer ingevoerd (Rahsaan Roland Kirk bespeelde op die manier zelfs drie saxofoons tegelijk!) en de techniek is ook opgepakt door spelers van hedendaagse gecomponeerde muziek. De techniek kan helpen om veel lucht eisende passages eenvoudiger te kunnen spelen – maar daarvoor moet wel eerst deze niet zo eenvoudige blaastechniek worden geleerd. Op vrijwel alle blaasinstrumenten wordt deze techniek soms gebruikt: saxofoonklarinetdwarsfluittrompettrombonehobo, enzovoort.

Oefenen van deze techniek kan beginnen met k...k...k...k...k... te zeggen, omdat de keelsluiting van de k exact is wat nodig is bij circulaire ademhaling. Een andere oefening bestaat uit het opblazen van de wangen en de lucht met de wangspieren naar buiten te duwen en tegelijk in te ademen door de neus. Dan komt de combinatie van beide. Sommigen oefenen eerst met een rietje in een glas water en proberen daar een constante bellenstroom in te produceren, anderen nemen liefst meteen het instrument, of alleen het mondstuk daarvan.

Overzicht van ademhaling techniek training  zie : Embouchure 

Ademsteun is onontbeerlijk en gemakkelijk te leren.

Probeer bijvoorbeeld maar eens je legato melodie te zingen met ha-ha-ha, etc. Toch hebben talloze muzikanten er problemen mee. Sterker nog: bij moeilijkheden die optreden tijdens het musiceren, qua Em- en Enbouchure, valt mij bijna altijd op dat de ademsteun niet goed tot zijn recht komt. 

 ademsteun van laag naar hoog vermijden. ademsteun

Een paar oorzaken daarvoor zijn:

.Verkeerde inademing, waardoor de overgang naar een snel toegepaste ademsteun te laat komt.
.Verkeerd aangeleerde ademsteun: de leerling moet bijvoorbeeld een dikke buik maken bij het inademen terwijl het grootste deel van de longinhoud zich nota bene aan de achterzijde van het lichaam bevindt. Aan de voorkant bevinden zich immers het hart en de maag. Tijdens de clinic leer ik iedereen de ademsteun aan, ook tijdens het spelen.
.Paradoxale ademhaling: men trekt de buik in en ademt over de borst.
.COPD, aan Cara verwante aandoeningen waarbij snel uitademen bemoeilijkt wordt door de pathologische vernauwing die de uitgangpijpjes van de longblaasjes treft. Piepend en fluitend geluid zijn het gevolg. Met een wijs beleid kan een COPD patiënt wel degelijk een goede en zelfs zeer goede blazer worden. 
.Verkeerde houding en stand van het hoofd (zie hoofdstuk 4).
.Scheurtje in het middenrif dat kan leiden tot overmatig boeren en borrelende geluiden en een zeurende, vage pijn in de maagstreek, waardoor artsen vaak ten onrechte maagpillen voorschrijven. De blazer mijdt hierdoor de middenrifsamentrekking.

Laatst aangepast op zaterdag 05 september 2015 15:08
Lees meer...
 
Mondstukken keuze rietblazers  E-mailadres

Mondstukken voor Rietblazers

Zin en onzin over mondstukken 

De ene blazer speelt zijn / haar hele leven op hetzelfde mondstuk. Een ander heeft een la vol mondstukken en is nog steeds niet tevreden. Wie een ander mondstuk wil aanschaffen moet voor zichzelf een aantal zaken op een rijtje zetten. - Waarvoor wil ik het mondstuk gebruiken? Voor klassiek, big band, jazz of pop? Wie met een metalen Duckoff mondstuk bij de harmonie komt, krijgt zeker ruzie met de dirigent. - Een mondstuk moet je passen!

Mondholte, stand van het gebit, embouchure, manier van blazen, etc. zijn voor iedere blazer specifiek. Als je leraar een Claude Lakey mondstuk uitstekend vindt voor alt, dan wil dat nog niet zeggen dat jij er ook goed mee uit de voeten kunt. - En natuurlijk moet je de klank van een mondstuk mooi vinden. Ook hier is de blazer van het grootste belang. Als je idool op een Otto Link 8* fantastisch klinkt, wil dat nog niet zeggen dat jij met dit mondstuk net zo presteert.

DE ROL VAN DE KAMER 
Een grote kamer betekent een vol, rond geluid, een kleine kamer een scherpe funky sound. Maar ook de vorm van de kamer is van belang. Een drempel in de kamer geeft een mondstuk venijn.

TIP-OPENING 
Hoe kleiner een tip opening; hoe makkelijker het riet aanspreekt. Voor beginners en "luie" spelers aan te raden. Probleem is echter dat de hoge tonen nogal snel "afgeknepen" klinken, het riet wordt dan immers bijna op het mondstuk gedrukt.
Gevorderden stappen over op grotere tips voor een breder geluid. Maar daar moet je dan wel weer de "embouchure" (lipspanning) voor hebben. Een grotere tip opening is iets dat je conditioneel aan moet kunnen De meest gebruikte maat aanduiding is die in duizendste van inches. Voor alt is tussen 70-100 het meest gangbaar, voor tenoren 90 tot 120. Otto Link nummert z'n tip openingen van 5 (klein) tot 9 * (zeer groot). Meyer van 4 tot en met 11. Selmer heeft de aanduiding A t/m K..

BAANLENGTE 
De baan lengte beïnvloedt onder andere de weerstand bij het blazen. Zo kun je met een korte baan gemakkelijker staccato spelen oftewel het mondstuk reageert directer. Het kan goed zijn dat mondstukken met een langere baan lengte gemakkelijker spelen. Hierbij is het geven van een goede ademdruk via het middenrif van groot belang. 

MATERIAAL 
De meeste mondstukken zijn van eboniet (gevulkaniseerd rubber) gemaakt. Hoewel er ook ebonieten mondstukken zijn voor het betere scheurwerk, wordt eboniet toch vooral gebruikt voor het wat beschaafdere werk. De vraag naar metaal is eveneens vrij groot. Metalen mondstukken worden meestal voor het modernere werk gebruikt. Metaal resoneert anders en geeft in combinatie met de wanddikte van het mondstuk vaak meer power en dynamiek. Kristal als grondstof heeft een beperkte markt. Het wordt vooral gebruikt voor klarinet en sopraan vanwege het heldere geluid. Ook houten mondstukken worden sinds enige jaren weer gebruikt. Overigens wel met een metalen versterking om het ouderwetse barsten te voorkomen. Hout klinkt warm en voelt prettig. 

Bij mondstukken zijn vaak de baanlengte en de tipopening vermeld. Testen van meerdere mondstukken is altijd gewenst. De meeste muziekwinkels bieden daar test faciliteiten voor.

Vraag ook collega muzikanten naar hun ervaringen. Mijn ervaring met een Meyer-6 is zeer positief vanwege de grote flexibiliteit met klassieke en lichte muziek. Maar vraagt wel meer embouchure en ademdruk beheersing.

 mondstuknederl
Laatst aangepast op zaterdag 05 september 2015 14:11
Lees meer...
 
Saxofoon onderhoud  E-mailadres
Gebruikerswaardering: / 10
LaagsteHoogste 

Het onderhoud van je instrument houd vaak meer in dan je van te voren denkt! In dit artikel bespreken we hoe je je saxofoon goed kunt onderhouden zodat je nu en over lange tijd nog kunt genieten van een goed en mooi instrument!

We bespreken hoe je saxofoon vuil wordt en hoe je dit het beste kunt poetsen zodat je instrument optimaal blijft functioneren. Verder weet je wanneer je instrument problemen vertoont en hoe we hier in de vereniging mee omgaan! Lees dus snel het hele artikel!

Laatst aangepast op maandag 25 februari 2013 15:02
Lees meer...
 
De zoektocht naar een klarinet  E-mailadres
Gebruikerswaardering: / 11
LaagsteHoogste 

Afbeelding 1: SELMER KLARINET PRIVILEGE

De baritonsax is een mooi instrument maar deze geeft mij (red. Theo Nohlmans) niet meer de uitdaging die ik muzikaal zoek. Dus na overleg met de muziekcommissie heb ik besloten een ander instrument te kiezen. Na in mijn leven hoogtepunten te hebben bereikt op de diverse saxen (van sopraansax tot baritonsax) en de hobo wil ik op de klarinet starten. Samen met Jan Looijen, mijn nieuwe mentor, zijn we aan de slag gegaan.

Eerst maar eens de grepen leren. Jan had nog een oude Boosey & Hawkes klarinet thuis liggen. Alvorens te besluiten deze klarinet over te nemen heb ik Jacco er op laten spelen. Tot mijn verrassing kreeg hij na 2 jaar niet meer op klarinet te hebben gespeeld er ineens weer zin in.

De zoektocht

Dus gingen we samen op zoek naar een passend instrument voor hem. Na het proefspelen op een Buffet Crampon-RC, een -Festival en een -Tosca vroegen we ons af hoe andere instrument merken als Leblanc en Selmer in vergelijkbare prijsklassen speelden. Ook ervaringen van andere top klarinettisten die voorkeur hadden voor de andere merken deden ons besluiten die merken ook eens te testen

Bij het testen is onderzocht wat de verschillen zijn in klankkleur, stevigheid van de klank, zuiverheid, speelgemak, onderhoud en inzetbaarheid in diverse muziek genres. Ook hebben we een drietal mondstuk typen getest. Dit waren een Duits mondstuk, een Vandoren B45 en een Charles Bay Artist H1. Het resultaat was zeer verrassend voor hem en mij. De Selmer Privilege met het Charles Bay mondstuk leverde de beste resultaten op. Het verschil met de andere instrumenten was dermate groot in zuiverheid , klankkleur, speelgemak dat we besloten deze te kopen.

Laatst aangepast op woensdag 23 januari 2013 17:35
Lees meer...
 
Klarinet Onderhoud  E-mailadres
Gebruikerswaardering: / 2
LaagsteHoogste 

Het onderhoud van je instrument houd vaak meer in dan je van te voren denkt! In dit artikel bespreken we hoe je je klarinet goed kunt onderhouden zodat je nu en over lange tijd nog kunt genieten van een goed en mooi instrument!

We bespreken in dit artikel de verschillende onderdelen van je klarinet, geven je enkele tips en bespreken als laatste het kunstof rietje.

Laatst aangepast op maandag 25 februari 2013 15:08
Lees meer...
 


Op facebook op de hoogte gehouden worden over de harmonie? Klik op hieronder op "Vind ik leuk".